ЗВЕРНЕННЯ СПОЖИВАЧІВ ЗА ЗАХИСТОМ СВОЇХ ПРАВ У І КВАРТАЛІ 2024 РОКУ
У І кварталі 2024 року на розгляд спеціалістам управлінням захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області надійшло 77 звернень щодо порушень прав споживачів у сфері законодавства про захист прав споживачів та ціноутворення. Також працівники управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами надали 58 консультацій на особистому прийомі та у спілкуванні по телефону, з них 5 підприємцям. За сприяння працівників управління споживачам повернуто 169599,00 грн за придбану продукцію неналежної якості.
- надійшло письмово – 43;
- з Урядової «гарячої лінії», з Web-форми Держпродспоживслужби, з «гарячої лінії» Рівненської ОДА та на «гарячу телефонну лінію» Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області – 34;
- на особистому прийомі громадян (усні консультації) – 58 ;
Кількісні дані щодо змісту основних питань, які порушують громадяни у зверненнях:
- щодо якості непродовольчих товарів -18 ;
- щодо якості надання житлово-комунальних послуг – 16;
- щодо порушень порядку провадження торговельної діяльності – 11;
- щодо порушень у сфері ціноутворення – 15;
- щодо надання побутових послуг -3;
- щодо порушення прав споживачів поштового зв’язку – 3;
- щодо порушень при продажу товарів в мережі Інтернет -5;
- щодо надання послуг таксі-1;
- щодо порушень при реалізації газу на АЗС-1;
- щодо телекомунікаційних послуг-1;
- щодо порушення умов договору при придбанні автомобіля-1.
Найбільш нагальними питаннями, викладеними в зверненнях громадян є питання у сфері торгівлі непродовольчими товарами в стаціонарних магазинах та у мережі інтернет (одяг, взуття, меблі, радіоелектронна продукція, електротовари, автозапчастини); питання тарифів та нарахування за комунальні послуги; порушення прав споживачів при розрахунку за товари і проведенні акційних заходів, відмова у видачі розрахункового документа, відмова у безготівковому розрахунку за придбані товари, грубість та нетактовність персоналу при обслуговуванні споживачів. Усі звернення позитивно розглядаються у встановлені строки. На поставлені у зверненнях запитання споживачам надаються роз’яснення. Ті звернення що не стосуються повноважень Головного управління надсилаються за належністю в порядку вимог ЗУ «Про звернення громадян»
Для прикладу можна описати такі ситуації. На адресу Головного управління звернулася громадянка, яка придбала в інтернет-магазині сукню. Однак після примірки виявилось, що сукня не підходить за розміром. Після неодноразових звернень до продавця з вимогою обміняти сукню на інший розмір, їй було відмовлено. Тому громадянка звернулась на адресу контролюючого органу. За сприяння працівників управління і роз’яснення вимог чинного законодавства, продавець повернув споживачці кошти у сумі 2625,00 грн.
Також на адресу управління надійшло звернення від громадянки яка купила одяг у торговому центрі. Наступного дня споживачка виявила бажання обміняти продукцію на аналогічну продукцію іншого розміру. Підприємець безпідставно відмовляв у задоволенні вимог споживачки. Працівниками управління вжито заходів, внаслідок яких громадянці було повернуто кошти у сумі 1115,00 грн.
В іншому випадку громадянка придбала мобільний телефон, який у короткий проміжок часу неодноразово виходив з ладу. Після проведення гарантійних ремонтів недолік знову проявлявся. Споживачка подала підприємству вимогу щодо повернення коштів, однак її вимогу не виконали. Громадянка звернулась з письмовою скаргою на дії суб’єкта господарювання до Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області. І тільки після вжитих заходів, спеціалістами Головного управління, споживачці було повернуто кошти за придбану продукцію неналежної якості у сумі 24559 грн.
На адресу Головного управління звернулася громадянка, яка придбала в магазині диван. Після двох місяців використання продукції за призначенням у дивані почали «вилазити» пружини. Громадянка звернулася до продавця щодо задоволення вимог встановлених у статті 8 Закону України «Про захист прав споживачів», однак її вимоги задоволені не були. Тому громадянка звернулась на адресу контролюючого органу. За сприяння працівників управління і роз’яснення вимог чинного законодавства, продавець повернув споживачці кошти у сумі 18300,00 грн.
Також на адресу управління надійшло звернення від громадянина який купив лампочку до автомобіля. За два тижні лампочка вийшла з ладу. Підприємець безпідставно відмовляв у задоволенні вимог споживачів. Працівниками управління вжито заходів, внаслідок яких споживачу було повернуто кошти за придбану неналежної якості продукцію у сумі 400 грн.
Громадянка придбала в магазині ноутбук, який з перших днів використання не вмикався, при зверненні до працівників магазину споживача звинувачували що причиною є неправильне введення в експлуатацію. Хоча попередньо до відома споживача ніяких застережень доведено не було. Після подання письмової претензії до суб’єкта господарювання вимоги споживача не були задоволені, що спонукало громадянку подати скаргу до контролюючого органу. Завдяки професійним діям працівників Головного управління споживачці повернуто кошти за продукцію неналежної якості у сумі 33999 грн.
Іншій заявниці, в якої була аналогічна ситуація при придбанні айфону повернуто 56600 грн.
З метою виконання заходів зазначених у Плані роботи Головного управління на 2024 рік та з метою покращення правової обізнаності споживачів, на сайті Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області постійно розміщуються публікації про права споживача та зміни у законодавстві. Кожної другої п’ятниці календарного місяця фахівці управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами здійснюють прийом громадян у приміщенні Центру надання адміністративних послуг м. Рівного, де громадяни мають можливість отримати інформаційні матеріали (буклети, брошури, листівки, зразки заяв-претензій до СГД) та фахові консультації з питань у сфері захисту прав споживачів.
В управлінні захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області на рівні районів та міст обласного значення функціонують шість консультаційних центрів (Перелік додається). Також громадяни можуть звертатися на «гарячу» телефонну лінію Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області за тел. 0362-62-32-83.
Консультаційні центри для споживачів з питань захисту прав споживачів та ціноутворення:
№ з/п | Найменування структурного підрозділу | Адреса та контакти |
1 | Головне управління Держпродспоживслужби в Рівненській області | e-mail: vetmed@rivneprod.gov.ua,
вул. Малорівненська, 91, м. Рівне, тел. (0362) 63-36-30; (0362) 62-32-83 |
2 | Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області | e-mail: uzs2016rivne@ukr.net,
вул. Поповича, 65 А, м. Рівне, тел. (0362) 62-85-72 |
3 | Управління фіто санітарної безпеки Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області | e-mail: rivne_fito@ukr.net, rivne18karantun@meta.ua,
вул. Василя Червонія, 39, м. Рівне, тел. (0362) 46-01-71 |
4 | Вараське районне управління Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області | e-mail: vetmed_volod16@ukr.net,
вул. Грушевського, 2, смт Володимирець, Вараський р-н, тел. (03634) 2-33-13 |
5 | Дубенське районне управління Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області | e-mail: udpss_raidubno@ukr.net,
вул. Лугова, 1, с. Рачин, Дубенський р-н, тел. (03656) 4-58-28 |
6 | Сарненське районне управління Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області | e-mail: sarnuvetmed@ukr.net,
вул. Варшавська, 30, м. Сарни, тел. (03622) 3-51-43 |