Загальні рекомендації споживачам при здійсненні покупок
Останнім часом відстежується збільшення кількості шахрайських дій відносно споживачів товарів, робіт та послуг, тому саме зараз набуває особливої важливості підхід «свідомого споживання» та обізнаності покупця.
Задля мінімізації виникнення ситуацій, які потребуватимуть захисту ваших прав як споживача, пропонуємо скористатися наступними загальними рекомендаціями при здійсненні покупок:
- утримуйтесь від спонтанних покупок, дайте собі час виважено прийняти рішення щодо здійснення покупки;
- перед замовленням товару онлайн, обов’язково знайдіть повну інформацію про виробника, продавця та продукцію, умов повернення товару та коштів. Якщо даних недостатньо на сайті, запитайте у продавця, прочитайте відгуки
- в жодному разі не здійснюйте передплату за товар у повному обсязі. Сплачуйте по факту отримання товару, після його огляду та перевірки;
- з обережністю ставтесь до придбання товарів, які пропонують, використовуючи таймер дії знижки та таймер залишків товару, оскільки це може вплинути на прийняття вами швидкого та необдуманого рішення;
- незалежно від місця та способу придбання (замовлення) товарів, робіт, послуг вимагайте документ, що підтверджує факт придбання (замовлення), та зберігайте його протягом гарантійного періоду;
- не приймайте рішення про покупку товару/замовлення послуги на вулиці (поширена ситуація нав’язування послуги, наприклад зі встановлення пластикових вікон, виготовлення дверей);
- перед використанням товару уважно ознайомтесь з правилами експлуатації, викладеними в наданій виробником (продавцем, виконавцем) документації на товар;
- за необхідності до початку використання товару звертайтесь за роз’ясненнями до продавця (виробника, виконавця) або до іншої вказаної в експлуатаційній документації особи, що виконує їхні функції;
- користуйтесь товаром згідно з його цільовим призначенням і дотримуйтесь умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару (виконавцем) в експлуатаційній документації;
- з метою запобігання негативних наслідків використання товару застосовуйте, передбачені виробником, засоби безпеки з дотриманням,
встановлених експлуатаційною документацією, спеціальних правил.
Як захистити свої права, якщо ви придбали товар неналежної якості та вам не повертають за нього кошти.
Для захисту своїх прав при купівлі товару неналежної якості споживач може звернутися до:
- продавця із відповідною заявою;
- Держпродспоживслужби зі скаргою;
- суду з позовом(статтею 22 Закону України «Про захист прав споживачів» передбачено судовий захист прав споживачів. Споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов’язані з порушенням їх прав. При цьому при задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди).
Як діяти при порушенні ваших прав споживача в інших сферах:
Продавець не використовує касовий апарат, але повинен його мати
Направляйте скаргу до Державної податкової служби України та до Держпродспоживслужби.
Маркування товару іноземною мовою, а не державною, як того вимагає законодавство, обслуговування недержавною мовою.
Зверніться до Уповноваженого із захисту державної мови. Для цього на сайті Уповноваженого є спеціальна форма та до Держпродспоживслужби.
Порушення ваших прав у сфері фінансових послуг.
Оскаржуйте до Національного банку України, а саме до Управління захисту прав споживачів фінансових послуг. Подати скаргу також можна онлайн.
Відмовлено у розрахунку платіжною карткою при придбанні товару/послуги.
Торговці повинні поступово забезпечити можливість споживачам здійснювати оплату за продані ними товари/надані послуги у безготівковому вигляді, а саме з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв (постанова Кабінету Міністрів України від 29.07.2022 № 894 «Про встановлення строків, до настання яких торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги)»).
Так, для торговців встановлені строки для впровадження безготівкових розрахунків за продані товари/надані послуги, в залежності від чисельності населення в населених пунктах, в яких здійснюється господарська діяльність:
з 01.01.2023 – в населених пунктах з чисельністю понад 25 тис. осіб (крім ФОП першої групи; торговців, що здійснюють торгівлю з торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної, відгодованої продукції);
з 01.01.2024 – в населених пунктах з чисельністю від 5 до 25 тис. осіб (крім ФОП першої групи; торговців, що здійснюють торгівлю з торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної, відгодованої продукції);
з 01.01.2025 – в населених пунктах з чисельністю менше ніж 5 тис. (крім ФОП першої групи; торговців, що здійснюють торгівлю з торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної, відгодованої продукції);
з 01.01.2026 (в усіх населених пунктах) – ФОП першої групи; торговці, що здійснюють торгівлю з торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної, відгодованої продукції.
Зазначені вимоги не поширюються на торговців, які провадять господарську діяльність на територіях територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), (перелік таких територій затверджено наказом Мінреінтеграції), та протягом трьох місяців після припинення проведення воєнних (бойових) дій на таких територіях та/або деокупації, звільнення від оточення (блокування) цих територій.
Якщо ви мали намір розрахуватись за товар/послугу карткою, а вам суб’єкт господарювання відмовив, але на день покупки він повинен був надати вам таку можливість згідно законодавства, ви можете поскаржитись до Держпродспоживслужби та Державної податкової служби України.
Отримати консультативну допомогу на території Рівненської області можна звернувшись до Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області за адресою: м. Рівне, вул. Малорівненська, буд. 91, тел. (0362) 63 36 30, (0362) 62 85 72, (0362) 63 15 55. Також в Головному управлінні Держпродспоживслужби в Рівненській області працює Гаряча телефонна лінія (0362) 62 32 83.





