АЛКОГОЛЬ І РЕКЛАМА. КОНТРОЛЬ ТА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ…

 

Звертаємо увагу рекламодавців, розповсюджувачів та споживачів реклами на вимоги законодавства щодо розміщення та розповсюдження реклами алкогольних напоїв.

Відповідно до частини 2 статті 22 Закону України «Про рекламу», реклама алкогольних напоїв, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої, забороняється:

1) у будь-яких аудіовізуальних медіа незалежно від технології їх розповсюдження з 6 години до 23 години;

2) на перших і останніх сторінках друкованих медіа, у всіх друкованих медіа для дітей та юнацтва, на сторінках для дітей та юнацтва усіх друкованих медіа;

3) у всіх виданнях для дітей та юнацтва, на сторінках для дітей та юнацтва усіх друкованих видань;

4) в усіх друкованих медіа (крім спеціалізованих видань);

5) засобами внутрішньої реклами;

6) за допомогою заходів рекламного характеру (крім спеціальних виставкових заходів щодо алкогольних напоїв);

7) на зовнішніх та внутрішніх поверхнях транспортних засобів загального користування та метрополітену;

8) засобами зовнішньої реклами.

Відповідно до частини 3 статті 22 Закону України «Про рекламу», реклама алкогольних напоїв, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої:

1) забороняється на товарах, у друкованих медіа, призначених переважно для осіб віком до 18 років, виданнях, призначених переважно для осіб віком до 18 років, або у розрахованих на зазначених осіб частинах інших медіа і видань;

2) забороняється з використанням осіб віком до 18 років як фотомоделей;

3) не повинна містити зображення процесу споживання алкогольних напоїв;

4) не може розташовуватися ближче ніж за 300 метрів прямої видимості від території закладів дошкільної освіти та інших закладів освіти;

5) не може формувати думку, що вживання алкоголю є важливим фактором досягнення успіху у спортивній, соціальній, сексуальній або інших сферах життя;

6) не повинна створювати враження, що вживання алкогольних напоїв сприятиме розв’язанню особистих проблем;

7) не може формувати думку, що алкогольні напої мають лікувальні властивості або є стимулюючими чи заспокійливими засобами;

8) не повинна заохочувати до вживання алкогольних напоїв або негативно розцінювати факт утримування від їх вживання;

9) не може містити зображень лікарів та інших професійних медичних працівників, а також осіб, зовнішній вигляд яких імітує зовнішній вигляд лікарів;

10) не повинна створювати враження, що більшість людей вживає алкогольні напої;

11) не повинна наголошувати на високому вмісті алкоголю як на споживчій перевазі алкогольних напоїв.

8) надсилання повідомлень невизначеному колу осіб поштою, електронною поштою, засобами мобільного зв’язку.

Відповідно до частини 7 статті 22 цього Закону, реклама алкогольних напоїв, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої, повинна супроводжуватися текстом попередження такого змісту: “Надмірне споживання алкоголю шкідливе для вашого здоров’я”. Кожному попередженню має бути відведено не менше 15 відсотків площі (обсягу) всієї реклами. Колір тексту попередження має бути чорним, а колір фону попередження – білим.

Текст попередження в рекламі у друкованих медіа розміщується горизонтально, внизу рекламного зображення.

Відповідно до змін, внесених Законом України від 28.12.2014 № 71-VIII до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 №481/95-ВР, із 01.07.2025 року, пиво вважається алкогольними напоєм (пиво – насичений діоксидом вуглецю пінистий алкогольний напій із вмістом спирту етилового від 0,5% об’ємних одиниць, отриманий під час бродіння охмеленого сусла пивними дріжджами, що відноситься до товарної групи УКТ ЗЕД за кодом 2203»).

Відповідальність за порушення законодавства про рекламу щодо реклами алкогольних напоїв передбачена статтею 27 Закону України «Про рекламу» та «Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України 26.05. 2004 № 693 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 10.11.2023 р. № 1178).

Відповідно до частини 2 статті 27 Закону України «Про рекламу», відповідальність несуть рекламодавці реклами алкогольних напоїв, а також – і розповсюджувачів реклами, винні у порушенні встановленого законодавством порядку розповсюдження та розміщення реклами.

 У разі виявлення фактів порушення вимог законодавства про рекламу алкогольних напоїв суб’єктами господарювання, споживачі мають право звертатися для отримання консультацій до управління захисту прав споживачів та контрою за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області (м. Рівне, вул. Поповича, 65 А, тел.: (036-2) 62-85-72), або звернутися із скаргою до Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області: м. Рівневул. Малорівненська, буд. 91, або на електронну пошту: E-mail: vetmed@ rivneprod.gov.ua; а також звернутися на «Гарячу телефонну лінію»: (0362)62-32-83, зателефонувавши на яку, у Вас приймуть звернення.