РЕКЛАМА I ДІТИ
Реклама – рушій торгівлі для виробників, а для споживачів – джерело інформації про нові товари та послуги. Втім реклама не лише інформує. Вона здатна формувати та змінювати світогляд і поведінку людей, маніпулювати ними.
Виробники витрачають значні кошти на рекламу. Улюблена аудиторія рекламодавців – діти. Адже:
• у дитини зазвичай є кишенькові гроші, які вона обов’язково витратить під впливом реклами;
• діти впливають на батьків, змушуючи їх купувати те, що вони бачили в рекламі;
• реклама з самого дитинства виховує в дітях споживачів, людей, які прагнутимуть купувати товари у майбутньому.
На захисті вразливої і ще несформованої психіки наших дітей стоїть закон.
Частина 1 статті 20 Закону України «Про рекламу».
- Забороняється реклама:
з використанням зображень дітей, які споживають або використовують продукцію, призначену тільки для дорослих чи заборонену законом для придбання або споживання дітьми.
з інформацією, яка може підірвати авторитет батьків, опікунів, піклувальників, інших законних представників дитини, педагогів та довіру до них дітей;
з вміщенням закликів до дітей придбати продукцію або звернутися до третіх осіб з проханням зробити покупку;
з використанням зображень (включно з графічними) застосування справжньої або іграшкової вогнепальної зброї, вибухових пристроїв, крім соціальної реклами, яка охоплює суспільно корисну інформацію, спрямовану на профілактику правопорушень, забезпечення державного суверенітету, безпеки та оборони, популяризацію патріотичного виховання.
- Реклама не повинна містити зображення дітей у небезпечних ситуаціях чи за обставин, що у разі їх імітації можуть завдати шкоди дітям або іншим особам, а також інформації, здатної викликати зневажливе ставлення дітей до небезпечних для здоров’я і життя ситуацій.
- Реклама не повинна завдавати дітям моральної чи фізичної шкоди, викликати у них відчуття неповноцінності.
- Реклама не повинна вказувати на можливість придбання рекламованого товару, розрахованого переважно на дітей, кожною сім’єю без урахування можливостей її бюджету.
- Реклама не повинна створювати у дітей враження, що володіння рекламованою продукцією дає їм перевагу над іншими дітьми.
- Обмеження, передбаченіабзацом п’ятимчастини першої цієї статті, не застосовуються до соціальної реклами, спрямованої на популяризацію воєнізованих та військових формувань у складі державних органів та на патріотичне виховання, а також до реклами та анонсів аудіовізуальних творів.
У разі виявлення реклами з ознаками порушення Закону України «Про рекламу», споживачі реклами можуть проконсультуватися в управлінні захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами (м. Рівне, вул. Поповича, буд. 65 А, телефон: (036-2) 62-85-72, або надіслати скаргу на адресу Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області: 33025, м. Рівне, вул. Малорівненська, буд. 91, а також звернутися на «Гарячу телефонну лінію»: (036-2) 62-32-83, зателефонувавши на яку, у Вас приймуть звернення.