СПОЖИВАЧАМ ПРО АКЦІЙНІ ТОВАРИ
Купуючи товар під час розпродажу, споживач має такі ж права, як і під час придбання без акції. Після публічного повідомлення про початок проведення розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни до споживачів повинна доводитися інформація про ціну продукції, що була встановлена до початку проведення відповідного розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни, а також ціну цієї ж продукції, встановлену після їх початку. Крім того, відповідно до частини 4 статті 15 Закону України «Про захист прав споживачів», вживання понять «знижка» або «зменшена ціна» або будь-яких інших, аналогічних за значенням, дозволяється лише з додержанням таких умов:
1) якщо вони застосовуються до продукції, яку безпосередньо реалізує суб’єкт господарювання;
2) якщо такого роду знижка або зменшення ціни застосовується протягом визначеного та обмеженого періоду часу;
3) якщо ціна продукції є нижчою від її звичайної ціни.
Відповідно до частини 5 статті 15 Закону України «Про захист прав споживачів», вживання поняття “розпродаж” або будь-яких інших, аналогічних йому, дозволяється лише з додержанням таких умов:
1) якщо здійснюється розпродаж усіх товарів у межах певного місця або чітко визначеної групи товарів;
2) якщо тривалість розпродажу обмежено в часі;
3) якщо ціни товарів, що підлягають розпродажу, є меншими від їх звичайної ціни.
Як правило, продавці товарів повідомляють інформацію про знижки та про розпродаж на продуцію у вигляді реклами. Відповідно до статті 1 Закону України «Про рекламу», реклама – інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару.
Відповідно до частини 5 статті 8 Закону України «Про рекламу», реклама про знижку цін на продукцію, про розпродаж повинна містити відомості про місце, дату початку і закінчення знижки цін на продукцію, розпродаж, а також про співвідношення розміру знижки до попередньої ціни реалізації товару.
Чим регулюється повернення акційних товарів?
Взаємини в подібних питаннях регламентуються Цивільним кодексом і Законом України «Про захист прав споживачів». Згідно з цими законодавчими актами, акційний товар прирівнюється до звичайного товару.
Якщо продавець розмістив у магазині табличку: «Акційний товар поверненню не підлягає», то така інформація суперечить вимогам законодавства про захист прав споживачів.
Споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням. Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. Продавець зобов’язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.
Повернути акційний товар споживач має право відповідно до статті 9 Закону України «Про захист прав споживачів», за стандартною схемою: протягом 14 днів, не рахуючи дня покупки, в разі, якщо є чек або інший платіжний документ, і товар наданий в тому вигляді, в якому був проданий (не використовувався, з ярликами та бирками). Гроші повертаються в день повернення товару або, якщо це неможливо, не пізніше 7 днів від цієї дати. Якщо ціна змінювалася за період перебування товару у покупця, то при підвищенні вартості клієнту потрібно повернути більшу суму, ніж він заплатив, при зниженні – ту, яку він віддав спочатку.
Є такі товари, які на законодавчому рівні заборонені до повернення.
Що не підлягає поверненню?
Якщо продукція якісна, без браку, то не повертаються такі товари: косметика і парфумерія, аерозолі, зубні щітки, перуки та вироби з натурального та штучного волосся, натільна і постільна білизна, панчішно-шкарпеткові вироби, тканини та гардини, дитячі іграшки м’які та гумові надувні, ювелірні вироби тощо. Весь перелік зазначено в постанові Кабінету Міністрів України від 19.03.1994 №172.