Обмін або повернення коштів за товар належної якості

 

Останнім часом збільшилась кількість звернень споживачів, яким суб’єкти господарювання відмовляють в обміні або поверненні коштів за товар належної якості, але який не підійшов за розміром, фасоном, кольором, або з інших причин не може використовуватись споживачем за призначенням.

Обмін або повернення товару не завжди відбувається легко, оскільки проблеми виникають через незнання продавцями, суб’єктами господарювання, що здійснюють торговельну діяльність, своїх обов’язків та вимог чинного законодавства. Також є випадки коли покупці наштовхуються на недобросовісного продавця. Крім того, проблеми виникають і через незнання своїх прав споживачами.

Так, скориставшись своїм правом на законну можливість обміняти або повернути одяг (жіноча куртка, плаття, костюм), який не підійшов за розміром, фасоном та кольором на «Гарячу телефонну лінію» Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області звернулися троє громадян, яким продавцем було відмовлено у їх законному праві. За допомогою спеціалістів Головного управління заявникам повернуто 5575 грн.

Збільшилася також і кількість звернень суб’єктів господарювання щодо отримання консультацій стосовно алгоритму їх дій в таких ситуаціях задля вирішення спірних питань оптимальним шляхом та в рамках чинного законодавства.

Тому нагадуємо, що стаття 9 Закон України «Про захист прав споживачів» захищає права споживача при придбанні ним товару належної якості. Споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням. Споживач має право на обмін товару належної якості протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем. 14-денний строк для обміну може бути продавцем подовжений, але не скорочений.

Будь які скорочення продавцем 14-денного строку для обміну товару належної якості є порушенням прав споживача.

Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром, або відтворений на дисплеї програмного реєстратора розрахункових операцій (дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій) QR-код, що дає змогу споживачеві здійснювати його зчитування та ідентифікацію з розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому містяться, або надісланий електронний розрахунковий документ на наданий споживачем абонентський номер чи адресу електронної пошти.

Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. Продавець зобов’язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.

При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем провадяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору – в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.

Держава захищає інтереси всіх своїх громадян, тому, щоб не порушувати права інших споживачів, які придбають повернутий ким-небудь товар, Кабміном затверджено постанову №172 від 19.03.1994 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів» з переліком товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню).

Отже, повернути продукцію у магазин й отримати назад свої гроші можна далеко не за всі групи товарів.

У список «неповернення» входять всі продовольчі товари (їжа, напої, алкоголь, дитяче харчування), лікарські препарати та засоби, предмети санітарної гігієни. Крім того, обміну та поверненню не підлягають деякі непродовольчі товари: панчішно-шкарпеткові вироби, постільну та натільну білизну, косметика, парфумерія, товари для немовлят, інструменти для манікюру і педикюру, ювелірні вироби, друкована продукція та інше.

Статтями 12 та 13 Закону України «Про захист прав споживачів» встановлені права споживача у разі придбання товару належної якості поза торговельними або офісними приміщеннями та на відстані (інтернет платформи, соціальні мережі Facebook, Instagram, Viber, Google+, інші).

Таким чином, повернення непродовольчого товару належної якості або його обмін є беззаперечним правом покупця, яке надане законодавством України.

Відповідно до статті 23 Закону України «Про захист прав споживачів» У разі порушення законодавства про захист прав споживачів суб’єкти господарювання сфери торговельного та інших видів обслуговування несуть відповідальність за відмову споживачу в реалізації його прав, установлених частиною першою статті 9 цього Закону, – у десятикратному розмірі вартості продукції виходячи з цін, що діяли на час придбання цієї продукції, але не менше п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.