РЕКЛАМА ТА ЇЇ ВПЛИВ НА СВІДОМІСТЬ СПОЖИВАЧІВ

 

Сьогодні реклама має важливу роль у бізнесі та суспільстві – це одна із форм масової комунікації. Вона передає різні типи інформації, направленої на досягнення порозуміння між продавцями і покупцями. Виконуючи соціальну роль, реклама інформує про нову або кращу продукцію і навчає як її використовувати, допомагає порівняти вироби і їх особливості, даючи покупцю можливість приймати рішення про покупку, будучи вже інформованим, а також віддзеркалює тенденції в моді та дизайні і вносить вклад в естетичні уявлення громадян.

Головними діючими особами рекламної діяльності є рекламодавці, рекламні агентства, засоби масової інформації, посередницькі обслуговуючі організації та споживачі реклами. Будь який рекламодавець замовляючи рекламу ставить за ціль збільшити обсяги продажу продукції, змінити поведінку споживача по відношенню до рекламованого товару та підвищення знання про торгову марку під якою випускається продукція. Щодо етики реклами, то реклама повинна бути об’єктивною, інформативною і нейтральною.

Основою регулювання реклами є законодавство, що регулює питання реклами спрямоване на усунення негативного впливу інформації на споживача. З огляду на це, заборони передбачені Законом України ,,Про рекламу”, Міжнародним кодексом реклами, Стандартом організацій України ,,Недискримінаційна реклама за ознакою статі” стосуються відносин між виробниками (продавцями) та споживачами, а не стосунків між суб’єктами господарювання.

Закон України ,,Про рекламу” визначає:

  • національні норми і сферу їх застосування;
  • авторське право;
  • мову;
  • принципи;
  • вимоги;
  • ідентифікацію;
  • заборону недобросовісної реклами;
  • порівнянність і соціальність реклами;
  • порядок висвітлення реклами на телебаченні, радіо, у друкованих засобах масової інформації, з використанням електрозв’язку;
  • розміщення;
  • рекламу і дітей.

 

Спеціальні розділи Закону передбачають:

  • особливості рекламування деяких видів товарів;
  • контроль за дотриманням законодавства про рекламу і відповідальність за його порушення.

Міжнародний Кодекс встановлює такі норми:

  • благопристойність;
  • чесність;
  • правдивість;
  • порівняння;
  • доказ і свідчення;
  • захист прав особистості;
  • використання доброго імені (репутації);
  • імітація;
  • ототодження рекламного послання;
  • безпека;
  • діти і молодь;
  • відповідальність.

 

Крім того законодавство про рекламу в деякій мірі відображено в інших законах України:

 

В Рівненській області контроль за дотриманням рекламного законодавства здійснюють працівники відділу контролю за рекламою, дотриманням антитютюнового законодавства та пробірного контролю управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області. Так спочатку 2019 року спеціалістами відділу встановлено 109 випадків порушення норм Закону України ,,Про рекламу”. Головним управлінням вжиті заходи до припинення порушень та застосування штрафних санкцій до порушників законодавства на загальну суму 85983 грн.

Захист інтересів споживачів реклами знаходиться на постійному контролі працівників відділу контролю за рекламою, дотриманням антитютюнового законодавства та пробірного контролю.

 

Підготував  начальник відділу  В. Рачинський.