15 березня Всесвітній день захисту прав споживача

 

Всі люди, в тій чи іншій мірі, є безпосередніми споживачами певних товарів і послуг. І, як правило, саме покупці залишаються найбільш незахищеними в наш час.

Всесвітній день захисту прав споживачів офіційно набув статус свята в березні 1983 року.

Ця традиція бере свій початок з виступу в 1961 році президента США  Д. Кеннеді. У своїй промові він вперше дав чітке визначення поняттю “споживач”. Президент зазначив, що це особлива економічна група, інтереси якої порушені абсолютно у всіх сферах життя. На підставі цього Кеннеді виділив кілька правових аспектів, які згодом послужили основою відповідним законом:

  • право на безпеку;
  • право на отримання інформації,
  • право вибору;
  • право бути почутим.

Трохи пізніше цей список був розширений, і до нього увійшли:

  • право на задоволення базових потреб;
  • право на компенсацію;
  • право на споживчу освіту;
  • право на здорове довкілля.

У 1961 році в Нідерландах створили і зареєстрували незалежну Всесвітню організацію союзів споживачів (CI). В її складі 180 структур з 72-х країн щодо захисту прав громадян всього світу в організаціях міжнародного значення, таких як ООН, ЮНЕСКО та інших. CI також забезпечує інформацією організації, що займаються правовим захистом споживачів, і сприяє навчанню їх співробітників.

Ще одна асоціація під назвою «Справедлива торгівля», є громадським органом і вносить істотний внесок у сферу охорони наших прав. Рух засновано в 1960 році, включає близько 200 структур з 115 країн і займається розробкою стандартів і наглядом за їх впровадженням, маркуванням продукції і процесом торгівлі в цілому.

Оскільки могутній бізнес та уряди окремих країн продовжують нехтувати інтересами споживачів, щорічне проведення Всесвітнього Дня прав споживачів дозволяє привернути увагу світової спільноти до найбільш актуальних питань відповідної сфери та підтримати міжнародний рух споживачів і національні союзи споживачів у їх намаганнях відстоювати інтереси та права споживачів.

В Україні захист прав споживачів забезпечується державою згідно статті 42 Конституції України. За роки незалежності створена законодавча база щодо захисту прав споживачів. У 1991 році Україна однією з перших на пострадянському просторі прийняла Закон «Про захист прав споживачів».

Проте всі ми знаємо, що незважаючи на норми чинного законодавства на українські прилавки потрапляють і неякісна харчова продукція і неякісні товари широкого вжитку, часто український споживач отримує послуги, рівень яких є надто незадовільним. Тому забезпечення конституційних прав громадян як споживачів на відповідну якість і безпеку товарів, робіт, послуг, отримання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про них – один з пріоритетних напрямів Держпродспоживслужби  України та її територіальних органів, зокрема Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області.